Czy zdrowe odżywianie jest drogie? Jak schudnąć i nie zbankrutować?

Choć „modzie” na zdrowe odżywianie ulega coraz więcej Polaków, w dalszym ciągu nie jest ono tak popularne jak u naszych zachodnich sąsiadów. Powodów jest dużo – lenistwo, brak czasu na przygotowywanie posiłków, zbyt duża miłość do słodyczy i fast-foodów. Aczkolwiek najczęstszy argument, jaki pada z ust moich podopiecznych brzmi:

„Nie stać mnie na to, aby zdrowo się odżywiać” .

Dziwne.. Stać Cię na wizytę u dietetyka, która kosztuje o zgrozo 100 zł!? A nie jesteś w stanie pokierować swoim budżetem tak, aby starczyło Ci na mądre zakupy. Hm… Pozwól, że zostawię tą wypowiedź bez komentarza, a zobrazuje ją prostą ale za to jakże wymowną grafiką.

Daje do myślenia, prawda? Pozwól, że sens tego co znajduje się na powyższym obrazku przeleję na papier. Choć na co dzień czyny mają zdecydowanie większą moc niż słowa, w tym przypadku jest zupełnie na odwrót.

Zdrowe jedzenie

To wcale nie jest tak, że aby zdrowo się odżywiać trzeba robić zakupy na ekologicznym bazarku. Kupować niepalone ziarna kakaowca, jagody goji czy nasiona chia. To zwykły chwyt marketingowy. Owszem, wymienione przeze mnie produkty warto włączyć do swojej diety – co nie zmienia faktu, że nie jest to warunek konieczny! A można rzec – kaprys.

Jak jeść zdrowo i nie zbankrutować?

Inwestowanie w zdrowe odżywianie wpływa na ograniczenie kosztów chorób – pomyśl ile czasu i pieniędzy zaoszczędzisz na lataniu po przychodniach, kupowaniu leków! Czy może być coś piękniejszego niż długie i godne życie? Jedyną wiedzę jaką musisz opanować, a w zasadzie to umiejętność to rozsądne gospodarowanie budżetem. Zdradzę Ci jak zrobić.

Sezonowe warzywa i owoce

Każdy – nawet dziecko wie, że warzywa i owoce są zdrowe. Że powinny stanowić podstawę naszej diety. Niestety nie każdy wie, jak je kupować. Tymczasem zasada jest bardzo prosta, nazywa się: sezonowość. Zimą sięgaj po jabłka, pomarańcze, gruszki, marchew czy ziemniaki. Latem po śliwki, truskawki, maliny, jeżyny. Warto zastanowić się również nad ich zamrażaniem. Ten prost zabieg sprawi, że będziemy mogli delektować się ich smakiem o dowolnej porze roku.

Ryby

Ryby – doskonałe źródło białka i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Najbardziej pożądane to łosoś i tuńczyk. Niestety nie należą one do najtańszych. Sprawdzasz zawartość portfela i myślisz – znowu ten kurczak. No proszę Cię! Rozejrzyj się po sklepie. A co powiesz na smaczną, zdrową i tanią makrelę? Nie wiem jak Ty, ale ja jestem za!

Gazetki promocyjne

Choć przeglądanie gazetek promocyjnych uważane jest za czynność godną emerytki, szczerze Cię do niej zachęcam. Sprawdź co Twój ulubiony supermarket ma do zaoferowania. Nic? Sprawdź ofertę konkurencji. Jestem przekonana o tym, że znajdziesz jakąś perełkę!

Mrożonki

Mrożonki to świetny, zdrowy, a do tego tani produkt bazowy. Z ich wykorzystaniem możesz przygotować nie tylko dietetyczny obiad – zupa jarzynowa, warzywa na patelnię ale również deser! Lody truskawkowe – brzmi świetnie!

Sięgaj po niskobudżetowe marki

Nie jestem specem od marketingu, ale podobnie jak Ty mam oczy! A przy okazji bardzo dobry wzrok, który potrafię umiejętnie wykorzystać! Swojego czasu zaobserwowałam pewnego rodzaju zależność. Chodzi mi o rozmieszczenie produktów spożywczych w supermarketach. Na wysokości naszej głowy umiejscowione są znane i popularne marki reklamowane w telewizji. Natomiast tuż pod naszymi stopami – tanie marki własne. Nie wiem jak Ty, ale ja nie zamierzam przepłacać! Zwłaszcza wtedy gdy super ekstra fit płatki za 10 zł mają taki sam skład jak te za 2 zł!!!

Cena cenie nierówna

Niektórym z nas dobrobyt uderzył do głowy. Nie chce nam się obierać i kroić marchewki, więc kupujemy tą sprzedawaną w zafoliowanych woreczkach – przeznaczoną wprost do spożycia. Kompletnie nie zdając sobie sprawy z tego, że właśnie utopiliśmy jakieś 24 złote.

  • Marchew zwykła – cena za kilogram 2 zł , marchew paczkowana – cena za kilogram 26 zł
Jedzenie na mieście

Mówisz, że nie masz pieniędzy na zdrowe odżywianie – tymczasem codziennie stołujesz się na mieście. Widziałam w tej knajpce, w której lunch kosztuje 30 złotych. Do tego kawa czy herbata, a może nawet i deser. Szast-prast i 50 zł poszło się…. 😉

Rób zakupy w Internecie

Często zdarza się tak, że oferta sklepów online jest o wiele bardziej atrakcyjna i korzystna cenowo niż tych stacjonarnych. Pozwól, że posłużę się przykładem. Kupując paczkę orzechów włoskich w osiedlowym spożywczaku zapłacisz jakieś 8 złotych za 100 – gramowe opakowanie. Z kolei w sieci możesz znaleźć 1 kg worek za niecałe 40 złotych. Niezła różnica, prawda?

Zacznij pić wodę

Butelka wody to wydatek rzędu 2 zł. Z kolei butelka soku to 5 zł. Którą opcję wybierasz?

Zrezygnuj z używek

Z moich obserwacji wynika, że najwięcej na temat zdrowego odżywiania mają do powiedzenia osoby, które kompletnie się na nim nie znają. Codziennie zajadają się fast-foodami, zapijają coca-colą, a na domiar złego palą papierosy. Paczka tego świństwa kosztuje średnio 15 złotych. A zatem proszę Cię, nie pouczaj mnie. Wolę wydać taką samą kwotę na sławetne jagody goji niż na hodować raka!

Typowy Polak

Jogurt owocowy, płatki nesquik – tak wygląda koszyk na zakupy typowego Kowalskiego. Nie dość, że wybrane przez niego produkty są niezdrowe to na potęgę drogie!!!

Zdjęcie cen płatków i jogurtów

Reasumując, hasło: „zdrowe odżywianie jest drogie” można włożyć między bajki. Co nie zmienia faktu, że istnieje grono droższych produktów w które warto zainwestować. Zainteresowanych zachęcam do zapoznania się z poniższą listą.

  • Oliwa z oliwek
  • Orzechy
  • Awokado
  • Suszone owoce

Koszt zdrowego i smacznego posiłku

Na koniec spójrzmy prawdzie w oczy, ile tak naprawdę kosztuje zdrowe odżywianie!

  • Śniadanie – owsianka – koszt naprawdę dużej porcji to jakieś 2-3 złote
  • II śniadanie – grahamka z dodatkami (2zł), duże jabłko (1zł)
  • Obiad – filet z piersi kurczaka (3 zł), ziemniaki (50 gr), jogurt naturalny (60 gr), ogórek zielony(1,99 zł)
  • Podwieczorek – Serek wiejski (2 zł)
  • Kolacja – tuńczyk w sosie własnym (5 zł), sałata (1zł), jajko (80 gr), papryka (2zł), kukurydza (1zł)

Oczywiście, ceny są wysoko orientacyjne. Co nie zmienia faktu, że potwierdzają moją tezę.

Chcesz jeść tanio i zdrowo? Tych produktów nie może zabraknąć w Twojej kuchni!

  • Pierś z kurczaka
  • Makrela
  • Mrożone warzywa i owoce, gotowe mieszanki
  • Sezonowe warzywa i owoce
  • Kasza gryczana/pęczak/kuskus
  • Ryż
  • Ziemniaki
  • Jogurt naturalny
  • Chudy twaróg
  • Makron pełnoziarnisty
  • Nasiona – słonecznik, dynia

About Szarlotte.pl Twoja Strefa Zdrowia

Bez względu na to, czy jesteś kobietą czy mężczyzną, zasługujesz na to aby czuć się dobrze we własnym ciele. Niestety, Matka Natura bywa niesprawiedliwa. Oponka na brzuchu, mały penis, cienkie włosy, trądzik, zakola - najczęstsze kompleksy Polaków. Spokojnie, znam nie sposób! Wszystkiego dowiesz się z mojego bloga! Jestem do Twojej dyspozycji!

View all posts by Szarlotte.pl Twoja Strefa Zdrowia →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *