Dietetyczne śniadanie. Co jeść żeby schudnąć?

“Śniadanie — najważniejszy posiłek dnia” — to nie mit, a najprawdziwszy fakt! 

  • Dodaje energii
  • Zapobiega napadom wilczego głodu
  • Przyspiesza metabolizm
  • Zmniejsza ryzyko wystąpienia wielu poważnych chorób, m.in. cukrzycy typu II
  • Chroni przed zawałem serca
  • Reguluje poziom cholesterolu we krwi
  • Usprawnia pracę mózgu — poprawia pamięć i koncentrację 

Niestety, większość z nas o nim zapomina. Tłumaczymy się brakiem czasu czy apetytu. Wolimy wypić filiżankę kawy lub co gorsza zapalić papierosa! 

 


Czytaj również: Dietetyczna kolacja


Dlaczego śniadanie jest tak ważne?

Statystyczny Kowalski spożywa ostatni posiłek około godziny 20:30. W myśl tej reguły — kolację je na trzy godziny przed snem. O 23:30 udaje się w objęcia Morfeusza. Sen to nie tylko czas odpoczynku i regeneracji, ale również intensywnej pracy wątroby, która zaczyna magazynować glikogen — organiczny związek chemiczny niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wracając do naszego bohatera… O 6:00 przeklina budzik i ze skwaszoną miną wstaje do pracy. Cóż począć — sam sobie zgotował ten los.
Pytanie— zje śniadanie czy nie? A gdzie tam! Pędzi do biura. Po powrocie do domu stwierdza — to nie był mój dzień.
Problemy z koncentracją, rozkojarzenie, nerwowość. Skąd wyżej wymienione symptomy? 

Winny jest brak śniadania! 

A konkretnie spadek glikogenu we krwi. Bez którego jak już zdążyłam wspomnieć nie bylibyśmy w stanie normalnie funkcjonować. Odpowiada on bowiem za pracę takich organów jak mózg czy nerki,  a dodatkowo za produkcję czerwonych krwinek. Po nocy jego zapasy są naprawdę małe. Koniecznie trzeba je uzupełnić. Najlepszym, a zarazem najprostszym sposobem jest zjedzenie śniadania!

Śniadanie kontra szczupła sylwetka

Liczne badania naukowe pokazały, że osobom jedzącym śniadania łatwiej utrzymać szczupłą sylwetkę! Poranne obcięcie kalorii skutkuje zazwyczaj zwiększonym apetytem w ciągu dnia! Zmienia subiektywne odczucie głodu sprawiając tym samym, że chętniej sięgamy po niezdrowe przekąski — słodycze czy fast-foody. 


Wilczy głód jak go pokonać?

Odczuwasz nieustanny głód i nie wiesz jak nad nim zapanować? Próbowałaś już wszystkiego? Zwiększyłaś podaż nabiału w diecie i nic? Spokojnie, mam dla Ciebie coś ekstra! African Mango – suplement bogaty w błonnik!

  • Reguluje poziom cukru na krwi
  • Zmniejsza apetyt na słodkie i słone przekąski
  • Przyspiesza metabolizm
  • Usprawnia pracę jelit

Miliony Polek potwierdza jego skuteczność! Nie daj się oszukać, zamów oryginalny produkt i dołącz do grona szczupłych zadowolonych ze swojego wyglądu kobiet!

 


Śniadaniowe przyzwyczajenia Polaków

  • 88 proc. mieszkańców naszego kraju zgadza się z poniższym stwierdzeniem “śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia”.
  • Co piąty Polak rezygnuje z jedzenia śniadania! Powód? Pośpiech, brak czasu?Okazuje się, że nie tylko! Kobiety mają swoje priorytety — makijaż, idealnie ułożona fryzura. 
  • 20% osób poniżej 25 roku życia omija pierwszy posiłek kilka razy w tygodniu!
  • 130 tys. dzieci w Polsce jest niedożywionych!
  • 54% z nas spożywa śniadanie w samotności. 
  • 98% Polaków samodzielnie przygotowuje śniadanie.
  • W weekendy oraz dni wolne od pracy, śniadanie spożywamy w salonie/na tarasie a czasami nawet w sypialni! Natomiast na co dzień w kuchni. 
  • Talerz i kubek — bez tych naczyń nie wyobrażamy sobie śniadania!
  • Na co dzień jemy zazwyczaj kanapki. W weekendy nasze śniadania są bardziej urozmaicone. 
  • 50% Polaków deklaruje, że na pierwszy posiłek zjada porcję warzyw i owoców.
  • Ogromnym zaskoczeniem jest fakt, że preferowanym przez Polaków napojem jest herbata, a nie kawa!
  • Coraz chętniej próbujemy nowych smaków — kuszą nas targi śniadaniowe, menu restauracyjne — w tym również poranna oferta McDonalds.
  • Na pierwszy posiłek w ciągu dnia poświęcamy średnio 20 minut!
  • Najczęściej kupowanym produktem śniadaniowym jest drożdżówka. Na drugim miejscu znalazł się pączek, a na trzecim słodki batonik! Tuż za podium jest jogurt do picia — oczywiście owocowy!
  • Jak widać, potrzeba edukacji w zakresie zasad zdrowego odżywiania jest ogromna! Przygotowanie pożywnego śniadania wcale nie musi zajmować dużo czasu. Kluczową rolę odgrywa właściwa kompozycja produktów.

Jak skomponować zbilansowane śniadanie? 

Prawidłowo zbilansowane śniadanie powinno zawierać:

  • białko — mięso, ryby, nabiał półtłusty, warzywa strączkowe, nasiona, orzechy, jaja, chuda wędlina
  • węglowodany — płatki owsiane, pieczywo pełnoziarniste, kasze, ryż, warzywa z dużą zawartością skrobi
  • tłuszcze — oliwa z oliwek, orzechy i nasiona, wiórki kokosowe, tłuste ryby morskie, masło orzechowe
  • witaminy i minerały — owoce, warzywa, orzechy, nasiona

 

Dietetyczne śniadanie co jeść, żeby tracić na wadze? 

Jeszcze jakiś czas temu żyliśmy w przekonaniu, że owsianka jest najlepszym wyborem na śniadanie. Źródło dobrych węglowodanów oraz błonnika. Dzisiaj na topie są posiłki białkowo-tłuszczowe . A zatem co jeść aby tracić na wadze/cieszyć się szczupłą sylwetką? Muszę Was rozczarować — na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od indywidualnych preferencji naszego organizmu. 

Przykład z życia 

U Pani Joli, która wykonuje pracę siedzącą — spędza przed komputerem minimum osiem godzin dziennie mogą sprawdzić się śniadania białkowo-tłuszczowe. Zapytasz dlaczego? Otóż dlatego, że nie powodują one nagłego wzrostu insuliny  we krwi. Po ich spożyciu czujemy się dłużej syci a dodatkowo mamy mniejszy apetyt w ciągu dnia. Z kolei Pani Ewa zatrudniona w firmie sprzątającej potrzebuje czegoś ekstra — porządnej dawki węglowodanów. 


Czytaj również: Slimberry opinie


Śniadanie węglowodanowe 

Swoją popularność zawdzięczają kolorowym owsiankom, jaglankom, a także kanapkom przygotowanym na bazie pełnoziarnistego pieczywa — które na Instagramie biją prawdziwe rekordy popularności. Jedzone zazwyczaj w towarzystwie owoców suszonych lub sezonowych pozwalają zaspokoić ochotę na słodycze. Drugą, równie interesującą opcją są omlety, naleśniki czy racuszki wzbogacone dodatkiem masła orzechowego lub migdałowego. Trzecim, a zarazem ostatnim rozwiązaniem są ciastka oraz batoniki w których składzie nie ujrzymy cukru a bakalie!

Dla kogo?

Tak jak już zdążyłam wspomnieć, śniadania węglowodanowe sprawdzą się przede wszystkim u osób, które potrzebują porządnej dawki energii w ciągu dnia. Znajdą również zastosowanie u tych, którzy:

  • są zadowoleni ze swojej wagi 
  • chudną zaczynając w ten sposób dzień
  • cierpią na zaparcia — zawarty w produktach pełnoziarnistych błonnik pobudzi nasze jelita do pracy
  • trenują rano — węglowodany przyspieszają proces budowania masy mięśniowej

Śniadania białkowo-tłuszczowe

Śniadania białkowo-tłuszczowe sprawdzą się u osób, które po spożyciu posiłków bogatych w węglowodany szybko odczuwają głód lub nie tracą na wadze. Są również polecane pacjentom zmagającym się z insulinooporścią , cukrzycą typu II, niedoczynnością tarczycy.
Bazę śniadania białkowo-tłuszczowego stanowią produkty pochodzenia zwierzęcego: chude mięso, ryby, sery, jaja wzbogacone o dodatek zdrowych tłuszczy: oliwa z oliwek, masło, nasiona, pestki, orzechy, awokado czy wiórki kokosowe. Z wyżej wymienionych składników można przygotować zarówno słodkie, jak i słone dania.

Złoty środek 

Nie słuchaj naukowców, lekarzy czy ekspertów od zdrowego odżywiania — słuchaj swojego organizmu!

About Szarlotte.pl Twoja Strefa Zdrowia

Bez względu na to, czy jesteś kobietą czy mężczyzną, zasługujesz na to aby czuć się dobrze we własnym ciele. Niestety, Matka Natura bywa niesprawiedliwa. Oponka na brzuchu, mały penis, cienkie włosy, trądzik, zakola - najczęstsze kompleksy Polaków. Spokojnie, znam nie sposób! Wszystkiego dowiesz się z mojego bloga! Jestem do Twojej dyspozycji!

View all posts by Szarlotte.pl Twoja Strefa Zdrowia →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *