Dietetyczny obiad! Jedz i chudnij!

Obiad – zgodnie z informacjami, które udało mi się znaleźć na Wikipedii – największy posiłek w ciągu dnia, spożywany zazwyczaj między godziną 12 a 16. Tradycyjny składa się z dwóch dań. Obecnie ten zwyczaj nie jest już tak mocno kultywowany. Nie licząc takich dni tygodnia jak niedziela, czasami również sobota oraz specjalnych uroczystości typu Święta Bożego Narodzenia. Skąd taka zmiana? Winny jest przede wszystkim styl życia. Dzisiaj skupiamy się przede wszystkim na pracy, a nie wartościach rodzinnych do których bez wątpienia zalicza się spożywanie wspólnych posiłków. 80% Polaków je obiad poza domem – tak wynika z sondażu przeprowadzonego na zlecenie firmy firmy Nielsen. Ów trend znajduje odzwierciedlenie w zwyczajach żywieniowych Polaków, które jak się okazuje pozostawiają wiele do życzenia!

Polska kuchnia, choć jest bardzo smaczna nie sprzyja utrzymaniu zgrabnej sylwetki!

Obfituje w kaloryczne i ociekające tłuszczem dania:

  • kotlet schabowy z kapustą i ziemniakami – 1250 kcal
  • porcja golonki – 814 kcal
  • kluski śląskie z roladą i modrą kapustą – 1000 kcal
  • pierogi z mięsem – 600 kcal
  • żurek z jajkiem i kiełbasą – 400 kcal
  • kaczka z jabłkami – 400 kcal

Niestety, to  nie koniec dietetycznych grzeszków. Najgorsze dopiero przed nami!

Polacy na talerzu. Schabowy kontra fast-food!

Choć większość z nas uważa się za prawdziwych patriotów, w kwestii wyborów kulinarnych nasze zamiłowanie do ojczyzny jest mało widoczne. Pierogi jemy zazwyczaj w Wigilię. Z kolei po żurek sięgamy Wielkanocą. Tradycyjne przysmaki powoli odchodzą do lamusa.. Od kilkunastu lat w naszym kraju króluje kuchnia włoska. Aczkolwiek amerykańska i turecka mocno depczą jej po piętach!

  • 96% Polaków regularnie odwiedza takie restauracje jak KFC, McDonals, Burger King
    65% z nas przyznaje się do tego, że przynajmniej raz na dwa tygodnie zamawia pizzę. Pełna swoboda w doborze składników to coś, co do nas przemawia. Do najczęściej wybieranych zalicza się: szynkę, pieczarki, salami, ananasa, kukurydzę, kiełbasę, pomidory.

Kebab cenimy bardziej niż burgera! Döner jest najchętniej jedzonym posiłkiem na mieście! Amerykańska kuchnia słynie nie tylko z ociekających tłuszczem fast-foodów, ale również wysokokalorycznych sosów, których oczywiście jesteśmy wiernymi fanami. Sos majonezowy, tysiąca wysp, czosnkowy,barbecue, tatarski – to coś, co do nas przemawia!
W menu amatorów niezdrowego jedzenia nie brakuje również słodyczy. Zdecydowana większość Polaków deklaruje, że codziennie sięga po czekoladę. Taką samą miłością darzymy napoje gazowane! Coca-Cola od pokoleń gości na naszym stole!
Preferujemy dania szybkie w przygotowaniu, a zarazem łatwe w konsumpcji. No sami powiedzcie, jaki jest czas oczekiwania na pizzę czy hamburgera? Ba! Ile zajmuje Wam zjedzenie takiego posiłk? 15-minutowa przerwa na lunch jest jak najbardziej wystarczająca! Wzrost wagi jest równie szybki, co tempo spożycia. Tyjemy na potęgę! Co piąty mieszkaniec naszego kraju zmaga się z nadwagą! Możemy pochwalić się największym wzrostem otyłości w Europie, co oczywiście nie jest powodem do dumy…Za chwilę  dogonimy Stany Zjednoczone. Naszą zmorą są nie tylko wyżej wymienione przyzwyczajenia, ale również używki. Nie stronimy od papierosów czy alkoholu – substancji wzmagających apetyt.


Obiad na mieście 

Aż 80% mieszkańców naszego kraju je obiad poza domem – w świetle powyższych informacji to żadne zaskoczenie. Głównym powodem stołowania się na mieście jest brak czasu. Nie wiem jak Ty, ale ja nie kupuję tej wymówki.  15  minut – średni czas oczekiwania na zamówieni!  W ciągu jednego kwadransa jesteś w stanie przygotować dwudaniowy obiad. Zdrowy i pełnowartościowy. A jakby tego było mało – dietetyczny! Ba! Bez problemu zabierzesz go do pracy! Kolejnym są pieniądze. Single twierdzą, że po prostu nie opłaca im się gotować.Twierdzą, że jedzenie na mieście jest bardziej opłacalne niż gotowanie w domu. Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Schabowy z ziemniakami i surówką zjedzony w Barze Mlecznym będzie nas kosztować jakieś 12 zł. Z kolei ten podany w ekskluzywnej restauracji ponad 50! Prawda jest taka, że jedzenie na mieście jest po prostu modne. W jednej ręce kawa ze Starbucks’a, a w drugiej croissant kupiony – i cyk 20 złotych nie ma! Czy taki posiłek Cię nasyci? Czy taki posiłek dostarczy Twojemu organizmowi pełnowartościowego białka, węglowodanów i zdrowych tłuszczy? Nie wspominając o witaminach i minerałach. Odpowiedź jest jedna: nie!Jedzenie na mieście to nie tylko metoda na głoda, ale również sposób życia. Robienie zdjęć posiłkom to dzisiaj normalność.

Zdrowy i pełnowartościowy obiad

Przyjęło się mówić, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. To prawda. Co nie zmienia faktu, że obiad jest równie istotny. Śniadanie dostarcza energii na drogę do pracy/szkoły i kilka pierwszych godzin spędzonych za biurkiem czy ławką. Natomiast obiad dba o to, abyśmy nie opadli z sił w drugiej części dnia. A dodatkowo odchudza! Najnowsze badania naukowe donoszą, że ten zjedzony przed godziną 14 zmniejsza ochotę słodycze oraz przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej. Zanim jednak zaczniesz stosować się do tej reguły, musisz dowiedzieć się jak powinien wyglądać Twój lunch!Na Twoim talerzu nie może zabraknąć pełnowartościowego białka, dobrych węglowodanów oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Posługując się obrazem, powinien on wyglądać mniej więcej tak:

Podobnie jak Ty żyję w biegu, a mimo wszystko znajduje czas na przygotowywanie zdrowych i smacznych posiłków. Pomyślisz – Ty masz łatwiej,  masz na to papiery. Wiesz co i jak. Serio? W poprzednim akapicie zdradziłam Ci tą jakże sekretną umiejętność. Jestem takim samym człowiekiem jak Ty. Robię zakupy w takich samym sklepach jak Ty. Wiesz czym się różnimy? Tym, że ja jestem konsekwentna w tym co robię a Ty nie. Doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, że fast foody to puste kalorie – a mimo wszystko w dalszym ciągu po nie sięgasz. Wiem – są smaczne i proste w przygotowaniu. Koniec zalet Nie wierzysz? Przeprowadź eksperyment. Przez tydzień stołuj się w McDonaldzie. No chyba, że wolisz KFC lub Burger Kinga – droga wolna. Później, tak dla odmiany przerzuć się na zdrowe odżywianie. Napisz mi proszę w komentarzu, jak się czułaś. Stawiam duże Smoothie, że w pierwszym tygodniu dokuczały Ci:

  • wzdęcia
  • zaparcia
  • silne bóle głowy i brzucha

Dodatkowo byłaś rozdrażniona, poddenerwowana i na maksa senna. Z kolei w drugim zaobserwowałeś nagły wzrost energii. W pracy byłaś taka jakby bardziej skoncentrowana, dobry humor nie opuszczał Cię nawet na chwilę. No i brzuch –  w końcu zaczął z Tobą współpracować. Regularne wizyty w toalecie, spodnie jakby takie luźniejsze! To co? Kiedy mogę odebrać swoją nagrodę?


Zdrowy i pełnowartościowy obiad – przepisy

Nie martw się, nie zostawię Cię na pastwę Internetu. Choć znajdziesz w nim wiele godnych uwagi przepisów, sposób przyrządzania potraw/wymyślne składniki mogą w bardzo szybki sposób zniechęcić Cię do gotowania. Szanuję Twój czas i pieniądze. Poniżej znajdziesz kilka pomysłów na zdrowe i smaczne dania, które odchudzą  Ciebie a nie Twój portfel! Na próżno w nich szukać wymyślnych nasion chia czy jagód goji, które są równie wartościowe dla naszego organizmu co drogie!

Kuskus z kurczakiem i groszkiem
  • Kasza kuskus – 200 g
  • Filet z piersi kurczaka – 200 g
  • Pomidor – 2 x sztuka
  • Cebula – 1 sztuka
  • Oliwa z oliwek – 1 łyżka
  • Sól, pieprz, ulubione przyprawy

Kaszę zalej niewielką ilością wrzątku, przykryj talerzykiem i odstaw na 5 minut. Na patelni rozgrzej oliwę z oliwek. Pokrój warzywa – pomidory w ćwiartki, cebulę w kosteczkę – to samo zrób z kurczakiem. Dopraw i wrzuć na patelnię. Zdejmij z ognia, gdy mięso będzie miękkie. Dodaj kaszę. Dokładnie wymieszaj. Gotowe!

Wrap z grillowanym kurczakiem
  • Wrap pełnoziarnisty – 1 sztuka – dostaniesz go chociażby w Biedronce
  • Papryka żółta – 70 g
  • Papryka czerwona – 70 g
  • Kurczak – 100 g
  • Oliwa z oliwek – 1 łyżka
  • Kukurydza – 1 łyżka
  • Mix sałat – 1 garść
  • Serek śmietankowy o obniżonej zawartości tłuszczu – 30 g

Na patelni rozgrzej oliwę z oliwek. Kurczaka przypraw ulubionymi ziołami, solą oraz pieprzem. Usmaż. Wrapa posmaruj serkiem śmietankowym, następnie posyp sałatą. Warzywa oraz mięso pokrój w cienkie paski. Układaj naprzemiennie na placku. Całość posyp kukurydzą i zawiń w rulon!

Sałatka z fetą
  • Pomidor – 2 sztuka
  • Cebula czerwona – 0,5 sztuki
  • Ogórek – 1 sztuka
  • Mix sałat – trzy garście
  • Filet z piersi kurczaka – 100 g
  • Ser feta – 50 g
  • Oliwa z oliwek – 1 łyżka
  • Sól, pieprz, ulubiony przyprawy – polecam oreagno, tymianek, bazylię

Mięso pokrój na małe kawałki. Usmaż na patelni potraktowanej oliwą z oliwek. Warzywa i ser pokrój w kostkę i wymieszaj z sałatą. Połącz z kukurydzą i kurczakiem. Gotowe!

Sałatka z tuńczykiem
  • Rukola – 100 g
  • Pomidor – 1 sztuka
  • Tuńczyk w sosie własnym – 1 puszka
  • Jajo – 1 sztuka
  • Ogórek kiszony – 2 sztuki
  • Oliwki – 10 sztuk
  • Sok z cytryny – łyżka
  • Oliwa z oliwek – 1 łyżka

Ogórki kroimy w talarki, pomidora w ćwiartki, a oliwki przekrawamy na pół. Mieszamy z rukolą oraz tuńczykiem odsączonym z wody. Jajko gotujemy na twardo lub na pół-twardo. Kroimy w ćwiartki i układamy na wierzchu sałatki. Całość  polewamy oliwą, skrapiamy sokiem z cytryny. Doprawiamy solą i pieprzem.

About Szarlotte.pl Twoja Strefa Zdrowia

Bez względu na to, czy jesteś kobietą czy mężczyzną, zasługujesz na to aby czuć się dobrze we własnym ciele. Niestety, Matka Natura bywa niesprawiedliwa. Oponka na brzuchu, mały penis, cienkie włosy, trądzik, zakola - najczęstsze kompleksy Polaków. Spokojnie, znam nie sposób! Wszystkiego dowiesz się z mojego bloga! Jestem do Twojej dyspozycji!

View all posts by Szarlotte.pl Twoja Strefa Zdrowia →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *