Jak poprawić jakość plemników?

Choć z wyglądu są bardzo niepozorne, mierzą zaledwie 0,006mm, potrafią zdziałać cuda! Dać nowe życie! Zanim jednak dotrą do komórki jajowej, muszą przebyć naprawdę długą drogę! Na jej tle nawet rajd Paryż-Dakar wypada słabo! Plemniki, bo o nich mowa, to jedne z najbardziej fascynujących komórek w przyrodzie! Co lubią, a czego nie? Co im szkodzi? Jak poprawić ich jakość? Podpowiadamy!

Plemnik czym tak właściwie jest?

Plemnik, czyli gameta męska produkowana w jądrach służąca do rozmnażania płciowego[1]Rozród i opieka nad potomstwem. Plemnik i jajo. W: Bronisław Ferens i Roman J. Wojtusiak: Ornitologia ogólna. Ptak, jego budowa i życie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1960, s. … Continue reading. Jako pierwszy zainteresował się nim Antoni van Leeuwenhoek, czyli twórca mikroskopu! To właśnie jemu zawdzięczamy wiedzę na temat jego budowy. Główka z materiałem genetycznym DNA, akrosom, wstawka, witka — tak to wygląda w wielkim skrócie. Aby doszło do zapłodnienia, plemnik musi spełnić szereg wymogów. Powinien być nie zbyt duży, ale też niezbyt mały — przy tym odpowiednio się poruszać. Niestety, na przestrzeni lat jego morfologia mocno się pogorszyła!

Fatalna jakość nasienia Polaków

Nasienie statystycznego Kowalskiego zawiera nawet czterokrotnie mniej plemników, niż Hiszpana czy też Fina! Powód? Mówi się, że to rezultat współczesnego stylu życia —  niezdrowej diety, używek, zbyt małej ilości sportu i snu. Nie bez znaczenia jest również kondycja środowiska — wszechobecnego smogu i zanieczyszczeń! Mężczyzna, tak samo, jak kobieta, powinien odpowiednio przygotować się do nowej roli. I nie chodzi tu o zaserwowanie romantycznej kolacji w przeddzień lub w dniu owulacji. Pracę nad niszczącymi nawykami należy rozpocząć już trzy miesiące wcześniej! Wskazane jest unikanie stresu, przegrzewania jąder, palenia papierosów, nadmiernego spożywania alkoholu czy tłustych przekąsek[2]Jeznach-Steinhagen A., Czerwonogrodzka-Senczyna A., 2013. Postępowanie dietetyczne jako element leczenia zaburzeń płodności u mężczyzn z obniżoną jakością nasienia. Endokrynol. Otył. Zab. … Continue reading. Szczegóły poniżej!

Jak poprawić jakość plemników? Lista sprawdzonych metod!

Jak poprawić jakość plemników? Odpowiedź może być tylko jedna — zmienić styl życia na zdrowszy! Tylko tyle i aż tyle! Jeżeli jakieś przyzwyczajenia są w nas głęboko zakorzenione, może być naprawdę trudno! Aczkolwiek gdy już to zrobimy, poczujemy niesamowitą radość i satysfakcję. Pewność siebie poszybuje mocno w górę! Kto wie, może zaprowadzi nas do upragnionych dwóch kresek?

1. Dieta

Słodycze, fast-foody, słone przekąski — wyeliminowanie złych przyzwyczajeń to jeden z najlepszych, aczkolwiek nieco absorbujących sposobów na poprawę parametrów nasienia. Wymaga zaangażowania i konsekwencji, jednak daje szybkie efekty! Co zatem jeść, aby poprawić jakość nasienia? Dieta przyszłego taty powinna być przede wszystkim zbilansowana i urozmaicona! Na jego talerzu nie może zabraknąć produktów z pełnego ziarna, warzyw, owoców, chudego mięsa, jaj, tłustych ryb morskich. Na właściwym odżywianiu zyskają nie tylko plemniki, ale również szeroko rozumiane zdrowie! Sylwetka! Okazuje się bowiem, że zarówno otyłość, jak i nadwaga mogą utrudniać poczęcie [3]Jung A., Schuppe H. C., 2007. Influence of genital heat stress on semen quality in humans. Andrologia 6, 203-215!

  • Cynk — przedłuża żywotność plemników oraz stabilizuje ich strukturę. Bierze aktywny udział w procesie spermatogenezy. Uczestniczy także w produkcji testosteronu — hormonu męskości. Pozwala utrzymać go na prawidłowym poziomie, zapobiegając tym samym wielu negatywnym konsekwencjom — wahaniom nastroju czy też libido! Polecane źródła cynku to: pestki dyni, nasiona słonecznika, wątróbka, chude mięso, ryby, jaja, ryż.
  • Selen — posiada silne działanie antyoksydacyjne — chroni organizm przed szkodliwym działaniem stresu! Przyczynia się do ogólnej poprawy jakości spermy, zapewnia dobrą ruchliwość i żywotność. Dodatkowo pozytywnie wpływa na potencję! Najprostszym sposobem na uzupełnienie jego niedoboru jest włącznie do diety orzechów brazylijskich. Według danych w 100 g znajduje się aż 103 µg tego pierwiastka!
  • Kwas foliowy — okazuje się, że o poziom witaminy B9 powinny dbać nie tylko kobiety, ale również mężczyźni! Badania naukowe pokazały, że prawidłowe stężenie zmniejsza ryzyko uszkodzeń DNA [4]Rakesh Sharma, Kelly R Biedenharn, Jennifer M Fedor and Ashok Agarwal* , Lifestyle factors and reproductive health: taking control of your fertility, Reproductive Biology and Endocrinology 2013, 11:66. Znajdziemy go w zielonych warzywach i owocach, ziarnach zbóż.
  • Witaminy z grupy B — stymulują wydzielanie hormonów płciowych, zwiększając tym samym szanse na poczęcie. Mówi się także o nich w kontekście redukcji zmęczenia — zmniejszają poziom stresu, który jak powszechnie wiadomo, nie jest sprzymierzeńcem męskich sił seksualnych. Obniża libido, zmniejsza ochotę na miłosne igraszki, sprzyja problemom ze wzwodem. Poniżej prezentujemy sześć najlepszych źródeł witamin z grupy B — orzechy, fasola, drób, jaja, mleko sojowe, wątróbka szpinak.
  • Witamina D — nie pozostaje obojętna dla męskiej płodności! Reguluje pracę przysadki mózgowej odpowiedzialnej chociażby za libido, zwiększa liczebność oraz ruchliwość plemników. Ponadto wpływa na poziom testosteronu!
  • Witamina E — ma szczególne znaczenie dla mężczyzn, gdyż bierze aktywny udział w procesie spermatogenezy! Jej niedobór może powodować bezpłodność! Jest obecna w nasionach, orzechach, zarodkach pszenicy.
  • Nienasycone kwasy tłuszczowe — korzystnie wpływają na jakość nasienia! Zapobiegają chorobom, które mogą zaburzać płodność — miażdżyca, cukrzyca, nadciśnienie. Dodatkowo regulują pracę układu hormonalnego! Najprostszym sposobem na uzupełnienie ewentualnych niedoborów jest włączenie tłustych ryb morskich do diety.
  • N-acetylocysteina (NAC) —  badania naukowe wykazały, że ten aminokwas w istotny sposób wpływa na jakość nasienia! Zwiększa ruchliwość plemników, poprawia lepkość i konsystencję. Wystarczy krótka, dwu-trzy miesięczna suplementacja, aby dostrzec różnicę [5]C. Dechanet, T. Anahory, J.C. Mathieu Daude, X. Quantin, L. Reyftmann, S. Hamamah, B. Hedon, H. Dechaud, Effects of cigarette smoking on reproduction, Human Reproduction Update, Volume 17, Issue 1, … Continue reading!
  • L-karnityna — to bardzo silny przeciwutleniacz! Spożywana w wysokich stężeniach korzystnie wpływa na proces spermatogenezy! Zwiększa zarówno żywotność, jak i ruchliwość plemników!
  • Koenzym Q10 — okazuje się, że on również może pomóc w staraniach o dziecko! Chroni organizm przed szkodliwym działaniem stresu oksydacyjnego, który skutecznie obniża płodność! Zapobiega uszkodzeniem w obrębie DNA, pomaga dotrzeć plemnikom do komórki jajowej! Może być stosowany zarówno przez kobietę, jak i mężczyznę!

2. Styl życia

Zdrowy styl życia to nie tylko prawidłowo zbilansowana dieta, ale również cały szereg codziennych zachowań! Nadmierne spożywanie alkoholu, palenie papierosów, noszenie obcisłej bielizny, trzymanie telefonu w kieszeni lub rozgrzanego laptopa na kolanach, zarywanie nocy — konsekwencje tych działań mogą być naprawdę opłakane [6]Moskalewicz J., Problemy zdrowia prokreacyjnego związane z konsumpcją alkoholu, Alkoholizm i Narkomania 2007, Tom 20: nr 1, 55-63.! Lekarze mówią o problemach z płodnością, zaburzeniach erekcji, impotencji!

3. Regularna aktywność fizyczna

Kilka miesięcy systematycznych treningów wystarczy, aby poprawić jakość spermy i zwiększyć ruchliwość plemników — przekonują amerykański naukowcy. Co zatem ćwiczyć, aby zwiększyć szanse na poczęcie? Sporty ekstremalne nie wchodzą w grę, gdyż wiążą się z dużym ryzykiem wystąpienia urazów! Najlepszą opcją jest umiarkowana aktywność fizyczna 1 godzina 3-4 razy w tygodniu lub 5 razy w tygodniu po ok. 30 minut. Do najbardziej polecanych dyscyplin zalicza się bieganie, pływanie, szybkie spacery [7]Ilacqua A., Izzo G., Emerenziani G. P., Baldari C., Aversa A., Lifestyle and fertility: the influence of stress and quality of life on male fertility, Reprod Biol Endocrinol. 2018; 16: 115..

 

4. Suplementacja

Choć odżywcza dieta to podstawa, nie zawsze znajdujemy czas na przygotowanie pełnowartościowych posiłku. Z pomocą przychodzą nam specjalistyczne suplementy diety stworzone z myślą o męskiej płodności. Dobry preparat powinien zawierać cynk, selen, l-karnitynę, koenzym Q10, kwas foliowy. Optymalny czas kuracji wynosi trzy miesiące.

5. Częstotliwość seksualna

Lubisz uprawiać seks? Świetnie się składa! Lekarze zalecają staraczom abstynencję nie dłuższą niż 3 dni! Bo gdy stronimy od zbliżeń, plemniki szybciej się starzeją! Gorzej wyglądają, mają zniekształcone witki. Krótko mówiąc — są marnej jakości [8]Garolla A., Torino M., Sartini B., Cosci I., Patassini C., Carraro U., Foresta C., Seminal and molecular evidence that sauna exposure affects human spermatogenesis, Human Reproduction, Volume 28, … Continue reading! Tracą wigor i nie są w stanie dotrzeć do celu!

Podsumowanie

Choć ciąży nie da się dokładnie zaplanować, można się do niej odpowiednio przygotować! Jakie kroki powinien podjąć przyszły tata? Zdrowa dieta, regularna aktywność fizyczna, rezygnacja z używek, suplementacja. Tylko tyle albo aż tyle wystarczy, by zwiększyć szanse na poczęcie!

Źródła

Źródła
1 Rozród i opieka nad potomstwem. Plemnik i jajo. W: Bronisław Ferens i Roman J. Wojtusiak: Ornitologia ogólna. Ptak, jego budowa i życie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1960, s. 294–296.
2 Jeznach-Steinhagen A., Czerwonogrodzka-Senczyna A., 2013. Postępowanie dietetyczne jako element leczenia zaburzeń płodności u mężczyzn z obniżoną jakością nasienia. Endokrynol. Otył. Zab. Przem. Mat. 9, 14-19.
3 Jung A., Schuppe H. C., 2007. Influence of genital heat stress on semen quality in humans. Andrologia 6, 203-215
4 Rakesh Sharma, Kelly R Biedenharn, Jennifer M Fedor and Ashok Agarwal* , Lifestyle factors and reproductive health: taking control of your fertility, Reproductive Biology and Endocrinology 2013, 11:66
5 C. Dechanet, T. Anahory, J.C. Mathieu Daude, X. Quantin, L. Reyftmann, S. Hamamah, B. Hedon, H. Dechaud, Effects of cigarette smoking on reproduction, Human Reproduction Update, Volume 17, Issue 1, January-February 2011, Pages 76–95.
6 Moskalewicz J., Problemy zdrowia prokreacyjnego związane z konsumpcją alkoholu, Alkoholizm i Narkomania 2007, Tom 20: nr 1, 55-63.
7 Ilacqua A., Izzo G., Emerenziani G. P., Baldari C., Aversa A., Lifestyle and fertility: the influence of stress and quality of life on male fertility, Reprod Biol Endocrinol. 2018; 16: 115.
8 Garolla A., Torino M., Sartini B., Cosci I., Patassini C., Carraro U., Foresta C., Seminal and molecular evidence that sauna exposure affects human spermatogenesis, Human Reproduction, Volume 28, Issue 4, April 2013, Pages 877–885.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *